50 прикладів неповних речень

Зміст

Неповні речення — це ті, у яких пропущено один або кілька членів речення, зрозумілих із контексту. Вони широко використовуються у щоденному мовленні, художній літературі, а також у публіцистиці. Хоч вони й виглядають “усіченими”, проте цілком правильні з точки зору граматики.

У цій статті ви дізнаєтесь: як визначити, що речення неповне; які є види неповних речень; коли в таких реченнях ставимо тире; і отримаєте 50 прикладів на кожен випадок.

Що таке неповне речення?

Неповне речення — це речення, в якому пропущено підмет або присудок (або інші другорядні члени), але зміст залишається зрозумілим з контексту.

Різниця між повним і неповним реченням:

Повне речення: має усі необхідні головні та другорядні члени.

Неповне речення: щось пропущено, але зміст зрозумілий.

Види неповних речень

Ось декілька видів:

  1. З пропущеним підметом:
    Наприклад: «Їв з апетитом.» (Хто? — Зрозуміло з контексту.)
  2. З пропущеним присудком:
    Наприклад: «Марійка — у саду.» (Присудок “є” пропущено.)
  3. Односкладне неповне речення:
    Має тільки один головний член речення (наприклад, лише присудок).
  4. Двоскладне неповне речення:
    Має підмет і присудок, але один із них може бути пропущеним.

Коли ставимо тире в неповному реченні?

Тире ставимо у неповних реченнях, коли потрібно:

Показати пропущений присудок (“є”, “був”, “стала”):
Сонце — золотий круг.

Підкреслити паузу або зіставлення:
Я — до мами, ти — на пошту.

50 прикладів неповних речень

З пропущеним присудком

  1. Сашко — у школі.
  2. Ми — в кіно.
  3. Їхні очі — від щастя.
  4. Книги — на столі.
  5. Діти — в класі.
  6. Мама — на роботі.
  7. Його голос — лагідний.
  8. День — сонячний.
  9. У небі — хмари.
  10. Це — мій вибір.

З пропущеним підметом

  1. Прийшов учора пізно.
  2. Говорила довго.
  3. Слухає уважно.
  4. Вивчив уроки.
  5. Працює щодня.
  6. Прибрав кімнату.
  7. Малює гарно.
  8. Не погоджувався.
  9. Не прийшов до школи.
  10. Снідав на балконі.

З тире замість пропущеного присудка

  1. Київ — столиця України.
  2. Вона — добра людина.
  3. Мій брат — футболіст.
  4. Їхня донька — учениця.
  5. Зима — пора чудес.
  6. Він — мій найкращий друг.
  7. Іван — лідер класу.
  8. Це — не проблема.
  9. Ти — мій приклад.
  10. Осінь — золота пора.

Односкладні неповні речення

  1. Не спав усю ніч.
  2. Раділи всі.
  3. Чекав на тебе.
  4. Мріє про подорож.
  5. Телефонує щодня.
  6. Зрадів зустрічі.
  7. Малює постійно.
  8. Не відповідає.
  9. Плаче тихенько.
  10. Усміхається лагідно.

Діалоги або побутові неповні речення

  1. — Куди йдеш? — До магазину.
  2. — З ким був? — З Марічкою.
  3. — Що купив? — Шоколад.
  4. — Коли повернувся? — Учора.
  5. — Де твої речі? — У валізі.
  6. — Чий це зошит? — Мій.
  7. — Їстимеш? — Так.
  8. — Хочеш піти? — Дуже.
  9. — Втомлений? — Трішки.
  10. — Яка оцінка? — Десять!
Young man sit at desk making notes in notebook generate creative ideas in head. Motivated male employee write in journal with gear mechanism above head. Vector illustration.

Як визначити, що речення неповне?

Зверни увагу на те, чи зрозумілий зміст без якогось члена речення. Якщо один із головних членів пропущений, але зрозумілий з контексту, — це неповне речення. Якщо є тире замість зв’язки (“є”, “був”, “стала”) — це також ознака неповного речення.

Неповні речення — це не “помилки”, а гнучкий інструмент мови. Вони дозволяють робити мовлення природним, емоційним і динамічним. Уміння їх розпізнавати й правильно використовувати — важливий навик для учнів, письменників, журналістів і всіх, хто хоче грамотно говорити та писати.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *