У інформаційному просторі, де новини та інформація поширюються зі швидкістю світла, важко відрізнити правду від вимислу. Одним із поширених інструментів маніпуляції громадською думкою є так звана “джинса”. Що таке джинса які її характерні риси насправді, як її розпізнати та чому вона становить загрозу для суспільства – на ці та інші питання ми спробуємо відповісти в цій статті.
Що таке джинса
Джинса – це термін, який використовується для позначення прихованої реклами або антиреклами, поданої під виглядом звичайних новин, аналітичних матеріалів, авторських статей або навіть розважальних програм. Тобто, це спроба вплинути на вашу думку, не повідомляючи вам прямо про рекламний характер інформації.
Чому це називається “джинса”?
Походження цього терміна достеменно невідоме, але існує кілька версій. Одна з них пов’язана з тим, що джинсову тканину часто використовували для виготовлення робочого одягу. Таким чином, “джинсовою” могли називати будь-яку роботу, виконану на замовлення. Інша версія пов’язує цей термін з азартними іграми, де “джинсовим” вважали виграш, отриманий нечесним шляхом.
Види джинси
Джинса в медіа може бути різною за своєю формою та змістом:
- Комерційна джинса спрямована на просування товарів, послуг або брендів.
- Політична джинса використовується для формування громадської думки щодо політичних діячів, партій або ідей.
- Соціальна джинса спрямована на просування певних соціальних ідей або цінностей.
Як розпізнати джинсу?
Розпізнати джинсу буває непросто, оскільки вона часто добре замаскована. Однак, є кілька ознак, на які варто звернути увагу:
- Якщо раптом у нейтральному за змістом матеріалі з’являється захоплена оцінка певного товару або послуги, це може бути ознакою джинси.
- Якщо матеріал подає інформацію тільки з одного боку, без згадки про можливі негативні наслідки або альтернативні точки зору, це може бути ознакою джинси.
- Джинса часто використовує емоційні способи, такі як страх, гнів, жалість, щоб вплинути на читача.
- Якщо в різних джерелах ви зустрічаєте однакові аргументи на підтримку певної думки, це може свідчити про організовану кампанію.
Приклади джинси
Приклади політичної джинси:
- У різних ЗМІ одночасно з’являються статті, в яких політик подається як мудрий, досвідчений лідер, який дбає про добробут громадян. При цьому часто опускаються негативні факти з його біографії або політичної діяльності.
- У соціальних мережах активно поширюються неперевірені чутки про опонентів, які дискредитують їхню репутацію.
- Проводяться опитування, результати яких демонструють високу підтримку певного політика або партії, хоча насправді такі результати можуть бути сфальсифіковані.
- Створення провокаційних постів або коментарів у соціальних мережах з метою розпалювання конфліктів і відволікання уваги від важливих питань.
Приклади комерційної джинси:
- У блогах, форумах або соціальних мережах з’являються захоплені відгуки про певний товар або послугу, які насправді написані замовниками.
- Інформація про те, що певний товар розкуповується дуже швидко, або що його виробництво припиняється, стимулює покупців до швидкої покупки.
- У рекламних матеріалах продукт порівнюється з конкурентами, при цьому акцентується увага на його перевагах, а недоліки замовчуються.
- За допомогою соціальних мереж і блогерів створюються штучні тренди, пов’язані з певним товаром або брендом.
Приклади джинси в інтернеті становлять величезний відсоток який може знайти кожен. Отже, якщо у вас запитають як у середовищі журналістів називають приховану рекламу, відповідайте “джинса”! Джинса – це реальність сучасного світу. Однак, знаючи її механізми, ми можемо захистити себе від її впливу і зробити свій внесок у формування більш об’єктивного та справедливого інформаційного простору.